8-Bit computerspilsmusik


8bit musik blev oprindeligt produceret på de gamle konsoller som f.eks Nintendo Entertainment system (NES) ved at programmer lydchips i konsollerne.
Noget af det karakteristiske ved lyden var den lidt hårde, distortede lyd, hvilket blandt andet skyldtes den lave 8-bit opløsning som konsollerne havde. 
Nogle af de tidligere systemer havde faktisk blot en opløsning på 1-bit. Denne musikgenre er også blevet kaldt for chiptune musik, eftersom musikerne skulle tune eller programmere konsollen chips for at lave musikken.

Eftersom det var ekstremt teknisk at implementere musikken, var det ofte ingeniører eller dygtige programmører, som stod for at lave musikken i de tidlige computerspil.


︎ Floppy Club curated playlist 

Arkadespillet
Det første rigtigt kommercielle spil til en spilleautomat, var spillet computer space fra 1971. Det var et år før spillet pong udkom.
Spillet havde lyd, men hvis man skal sammenligne med nutidens standard, så var det af meget lav kvalitet. Som man kan høre i videoen, var det meget simpelt og støjende. Måske ikke den mest behagelige oplevelse at lytte på, hvis man hørte det idag.

Computer Space Gameplay

En simulation af computer space kan findes her computerspacefan.com (PC).

I 1978 udgav Taito spillet Space Invaders.
Det spil bliver ofte refereret som det første spil med adaptiv musik. I spillet ændrede musikkens hastighed sig jo nærmere rumvæsnerne kom på jorden. Space invaders grafiske display kunne vise to forskellige farver - grønne tanks og barikader overfor de hvide rumvæsner. At kunne vise to forskellige farver på en skærm, var dengang en meget ny ting.

Atari Space Invaders 1980 TV reklame

I 1980 blev spillet Rally X udgivet af Namco.
Det var et af de første spil til både at kunne spillet baggrundsmusik og bonus runde musik.

Rally-X reklame (1980)

Skipper skræk spillet Popeye som blev udgivet af Nintendo i 1982 var et af de første spil, hvor lyden fra game play events blev en del af baggrundsmusikken. Hver gang man samlede et nyt element op, blev en lille musikalsk frase afspillet ovenpå den loopende baggrundsmusik.
Popeye reklame (1983)

I 1981 udkom arkade-kæmpehittet Frogger. Spillet blev udgivet af Konami.
Det var et af de første spil der havde forskelligt musik til alle de forskellige scener og stadier i spillet. Med mere end 10 forskellige musikalske temaer, var det meget specielt for sin tid.

Frogger reklame (1983)

For Amusement Only: the life and death of the American arcade | The Verge

https://www.digitpress.com/library/magazines/electronic_games/electronic_games_winter81.pdf

Internet Archive’s Internet Arcade

Video Arcade "Addiction" - CBS Evening News, 1982

Arcade Games - ABC News, 1982

Da CDen blev introduceret i den første Playstation konsol blev det starten på sllutningen for 8Bit musikken, eftersom samplet musik stille og roligt begyndte at overtage de programmerbare lydchips.

Chiptune
Chiptune scene er stadig meget aktiv den dag idag, hvor kunstnere som GoTo80 er med til at holde genren i live.
Udover de mange computerspil, udsprang musikken også direkte fra den såkaldte subkultur demoscenen fra 1980’erne og de tidligere 1990’ere. Her blev de teknologiske muligheder ofte presset til de yderste og sjove nye teknikker blev afprøvet.
Det er svært at fortælle om 8Bit genren uden at nævne en kunstner som Koji Kondo, der blandt andet komponerede det meste af musikken til Nintendo’s Super Mario.

Et særlig interessant nummer han komponerede til Super Mario Bros var Undervandstemaet.
Udover at det er et yderst fint nummer, så er det sjove ved nummeret at det er komponeret i ¾ waltz for at akkompagnere følelsen af at svømme under vandet.
Selv den dag idag er meget undervandsmusik i computerspil ofte lavet i denne taktart, eller også anvender de såkaldte arpeggiators, som på mange måder minder om det han lavede. 

Nintendo har altid været tidligt ude med at afprøve interessante og sjove lydlige teknikker i deres spil. Et godt eksempel på dette er Super Mario 64, hvor en såkaldt Shepard's tone blev anvendt som det kan høres i videoen.

Endless Stairs 10 Hours Super Mario 64

Nogle af de mere kendte komponister fra 80’erne og 90’ernes 8Bit scene inkluderer:

Rob Hubbard,
Manami Matsumae (Mega Man, Mighty No. 9)
Nobuo Uematsu (komponist på Final Fantasy serien)

Hiroshi Kawaguchi (Space Harrier, OutRun, Sonic The Hedgehog)

Yuriko Keino (DigDug, Pole Position)

Hirokazu Tanaka (Donkey Kong, Duck Hunt, Metroid)
Koji Kondo (Super Mario, The Legend of Zelda)  





Instrumenter og teknologi




SID Synthesizeren
En synthesizer baseret på den såkaldte SID chip, der oprindeligt blev udviklet til Commodore 64 home computer i de tidlige 80’ere. Lyden af SID chippen skiller sig ud ved at være noisy, skarp og på den måde den kraftigt kommer ud af højtalerne på.

En emulator af SID chippen til Mac Os kan downloades her samme med en kæmpe samling af musik fra den tid i SID formatet.


Stutter Effekt
En effekt der bliver anvendt i mere moderne musik til at simulere en fejl eller hakkende lyd af afspilningen.  For at lave denne effekt optages en lille bid af lyden og afspilles kort efterfølgende for at give denne hakkende fornemmelse.

Bit-Crusher
Denne her effekt bliver ofte anvendt i nyere elektronisk musik for simulere lyden af de gamle computerspil. Man laver effekten ved at gøre opløsningen eller kvaliteten af lyden markant lavere, hvorefter lyden bliver kraftigt påvirket.

"Leander", Commodore Amiga 500, 16-bit computer (1987). Source Wikicommons, Bill Bertram


Amiga 500
Amigaen blev udgivet af Commodore i 1987, og var den langt mest sælgende hjemmecomputer for sin tid.

Det var den første hjemme-computer på markedet til at inkludere både computerspil, musikprogrammer, animationsprogrammer som standard.

Når man lavede musik på en Amiga 500 anvendte man såkaldte music trackers. A digital Audio Workstation, der læste oppefra og ned, med 4 rækker af hexadecimale tal. I de fleste moderne musik og videoprogrammer læser man altid fra venstre mod højre.
Den absolut mest anvendte tracker til Amigaen hed Protracker.
Protracker var super populær i de tidlige 90’ere, og gjorde det muligt for amatører såvel som professionelle musikere at lave musik baseret på samples.

Man kan faktisk stadigvæk hente programmet her Aminet_proTracker..

LGR review of the Amiga 500
1988 Computer Chronicles about the Amiga 500
Oscilloscope showing a tracker tune


The Nintendo Game Boy, a handheld gaming console released in 1989. Source: commons.wikimedia.org , Evan-Amos

Nintendo Game Boy
Nintendo’s Game Boy er umulig at komme udenom i chiptune scenen.
Idag anvender 8Bit musikere ofte en modificeret Game Boy kassette med et tracker program installeret, og kan på den måde komponere og fremføre originale sange på den originale hardware. Programmer som LittleSoundDJ bliver blandt andet brugt i den sammenhæng.

ComputeHer explaining the fundamentals of using LSDJ with the Game Boy

Joe Bleeps’ guide to ‘Game Boy Pro Sound’

Performance: Henry Homesweet - Out-House #10


Kilder
Music Made on Game Boys Is a Much Bigger Deal Than You'd Think (Houston, Niamh. 2014)

The 35 Year Music Synthesizer That Spawned Chiptune | Hackaday (Williams, Al. 2017)

Gamings Most Important Evolutions (US, GamesRadar. 2011)

The sound of SID: 35 years of chiptune's influence on electronic music (Newman, James 2017)

The Amiga Museum - Amiga 500 (Amiga Museum, The. 2017)

Shadow of the 16-bit Beast: an Amiga gaming retrospective | Ars Technica (Reimer, Jeremy. 2010)

Sjove videoer
Arcades in the 80's

[RARE] '90s Footage of a Tokyo Video Game Arcade

Frogger, Now A Home Video Game! (Commercial, 1983)