Musik fra den gyldne periode på Hawaii




Man mener at guitaren blev introduceret på Hawaii omkring 1832 af hhv spanske og mexicanske cowboys, der oprindeligt var hyret af kong Kamehameha den tredje til at tage sig af overproduktion af køer.
Om aftenen spillede de gæstende cowboys ofte guitar rundt om bålet, og dette nye skøre instrument fascinerede de tilhørende. 
Desværre, eller ikke desværre, skulle disse cowboys arbejde om dagen, og havde derfor ikke mulighed for at undervise beboerne i hvordan man spillede korrekt på guitaren.
Da de spanske og mexicanske cowboys var færdige med deres arbejde og tog hjem, efterlod de deres guitarer som gaver.


︎ Floppy Club curated playlist 



Beboerne på Hawaii forsøgte så at bruge det de havde lært (eller ikke lært) ved at spille deres traditionelle sange, messer og rytmer med guitaren, hvilket endte med at blive en helt unik genre for Hawaii.

Man refererer ofte til periode mellem 1930 og 1960 som den gyldne periode indenfor Hawaiimusik.

I de tidlige 1930’ere begyndte instrumenter så småt at blive fortærket. Hvor guitaren ofte havde kæmpet med at blive hørt af et større publikum, kunne den nu istedet fungere som et ledende instrument. Den blev efterfølgende hurtigt en slags varemærke for Hawaiimusik.

Den store depression i USA påvirkede musikindustrien betydeligt. Men på mystisk vis blev Hawaiimusikken slet ikke påvirket af dette. “Hapa haole” (den delvist fremmede) musik der var startet i starten af 1900-tallet blev ekstremt populær i 1930’erne.

Kort efter 2 verdenskrig var pladeindustrien på Hawaii begyndt at blomstre. Her var fokus på lokal musik til lokale mennesker. Pladeselskabet Bell records udgav en bunke kunstnere i den periode. Her kan f.eks nævnes:

George Kainapau, Johnny Almeida and The Kalima Brothers.



Instrumenter & Musik teori


Udover den spanske guitar var ukulelen og stell guitar nok de mest kendte instrumenter fra den tids Hawaii-musik.



Den elektriske steel guitar

Denne her ganske specielle guitarteknik, blev oprindeligt opfundet af  Joseph Kekuku omkring år 1890.
Hvordan han helt præcist fandt på denne teknik er stadig lidt af et mysterie. Den mest populære historie er dog at han på en gåtur langs togets skinner, samlede en jernbanesplint op. Da han senere kom hjem og skulle til at øve sig på sin guitar fik en en sjov ide. Han forsøgte nu at slide splinten op og ned af guitarstrengene, men han anslog sin guitar, hvilket frembragte en helt ny og interessant lyd. Han fortsætte nu med at rafinere teknikken og endte med at designe et mere velegnet stykke metal som kunne give en mere ren lyd. Samtidigt hævede han også strengene på guitaren, så det blev nemmere at spille uden at ramme gribebrættet.




Kala’au

Instrumentet Kala’au er et par træstænger. Ved at slå de to træstænger mod hinanden bruges instrumentet som en slags percussioninstrument. Instrumentet er ofte blevet anvendt til at akkompagnere traditionel dans sammen med såkaldt Hula sang.



Ukulele

En ukulele er et lille guitar-lignende instrument. Den har 4 nylonstrenge, som er stemt list anderledes en en klassisk spansk guitar. Instrumentet kommer oprindeligt fra Portugal og blev introduceret på Hawaii omkring 1870.
Carl Ray VillaVerde playing 'Keep Your Eyes On The Hands' on ukulele



Falsetsang fra Hawaii

Falsetsang er meget ofte blevet anvendt i traditionel musik fra Hawaii. Man kaldte det også for leo ki’eki’e eller høj-stemme.
Den Hawaianske falsetsang er oprindeligt inspireret af vestlig falsetsang, hvor den store forskel er måde man overdriver de høje toner på.

(Ryan) Kamakakehau Fernandez
Richard Ho'opi' -i "Hawaiian Rainbow"

Slack key stemning

Slack key stemning er også kendt på Hawaii som Ki ho aloo (at løsne stemningen/tuningen).
Denne specielle måde at stemme en guitar på, kom fra måden man stemte den spanske guitar på ved at løsne strengene.
Man spillede ofte med forskellige teknikker på guitaren ved at glide, slå eller hive i strengene og på den måde efterligne måden man sang på med strengene.

Teknikken er på mange måder frembragt ved at efterligne den menneskelige stemme, og lege sig frem til lyden.

Dur akkorder var de mest populære på Hawaii. Herunder specielt G-dur, som også blev kaldt for Taho Patch tuning.
Man havde også det man kaldte for Wahine Tunings der inkluderede en 7’er i skalaen.

Når guitaren er stemt på denne måde frembringes der en slags åben akkord, når guitareren anslås.

Det lyder ikke specielt godt, hvis man anslår alle 6 strenge med den klassiske spanske E-A-D-G-B-E rundgang. Dette kan muligvis være een af grundene til at man istedet anvendte hhv. Taho og Wahine stemningen.
Når man stemte guitaren uden helt at vide, præcist hvordan man skulle gøre det, var det meget naturligt, at man gik efter det første mest behagelige resultater. 

Harry Koizumi - Slack Key Guitar Tuning
The Lim Family | Nā Mele (full episode) | PBS HAWAIʻI


Kunstnere


George Kainapau,
Johnny Almeida,
The Kalima Brothers

Kilder


100 Years of Hawaiian Music (Keany, Michael. 2010)
Slack Key Guitar Tuning (Koizumi, Harry. 2012)
How the Hawaiian Steel Guitar Changed American Music | At the Smithsonian (Shah, Haleema. 2019)
A BRIEF HISTORY OF HAWAIIAN SLACK KEY GUITAR (KI HO`ALU) (Records, Dancing Cat)
Na Leo Hawai'i: Musics of Hawai'i | Smithsonian Folkways Recordings (Folkways Recordings, Smithsonian. 2014)