Japansk Environmental Music fra 80’erne


Japanese environmental music, also known as Kankyo Ongaku, was originally created to enhance shopping experiences, architecture, and environments.


︎ Floppy Club kurateret playlist 

Japansk environmental music, også kendt som Kankyo Ongaku,  blev oprindeligt komponeret til at forbedre oplevelsen i indkøbscentre, bygninger, arkitektur og omgivelser.
Musikken fra 1980’erne var kraftigt inspireret af hyper kapitalismen og mange Japanske new-age artister havde et tæt samarbejde og sponsorat fra større kommercielle virksomheder.

Musikken blev blandt andet brugt i reklamer for en lang række produkter - alt fra kosmetik til Seiko ure og Sanyo air conditions.
Musikken var designet til at smelte sammen med rum og offerentlige steder. Den var oftest minimalistisk og subtil og forsøgte at forbedre omgivelserne uden at gøre for meget ud af sig selv.
Stilen og æstetikken bag musikken var blandt andet inspireret af dadaisme, fluxus bevægelsen og en del af Erik Saties værker. Herunder nok primært han musik til møbler der specifikt var komponeret som baggrundsmusik.

Environmental music, eller oversat til dansk, baggrundsmusik, blev designet til at være både subtilt og interessant på samme tid. Altid med masser af pauser og stilhed som en del af musikken, hvilket gjorde det muligt både at lytte til det som baggrundsmusik såvel som mere seriøs lytning.
En kunstner som Brian Eno har uden tvivl også inspireret denne musikgenre. Som eksempel på dette kunne man nævne hans album music for airports Brian Eno’s Ambient 1: Music for Airports
Brian Eno on the experience that inspired ‘Ambient music’

Environmental music er også kendt som baggrundsmusik og samme term bliver stadig brugt idag i computerspilsvirksomheder, som f.eks Nintendo, til at beskrive den musik, der er designet til at akkompagnere spilmekanikkerne og fortællingen.

Den japanske environmental music har uden tvivl også inspireret en del mere ambient elektronisk musik - herunder sub genren elektronika.


Instrumenter & Musik teori


Instrumenteringen i musikken bestod ofte af elektroniske keyboards, FM synthesizers, marimbaer, klaver og nogle mere traditionelle Japanske instrumenter.
Fairlight CMI synthesizer og digitale arbejdsstation var også meget populær blandt de udøvende musikere.



Fairlight CMI
Computer Music Instrument (CMI) fra 1979, var een af de første digitale synthesizere. Den inkluderede også en sampler, som kunne optage og afspille lyde. Synthesizeren var ekstremt dyr med en pris på omkring 170.000 DKR, hvilket idag ville svare til næsten 700.000 DKR. Den blev meget anvendt af veletablerede kunstnere som Peter Gabriel, Kate Bush og Frankie goes to Hollywood.

Peter Vogel demonstrates the Fairlight CMI 30A
Ryuichi Sakamoto on the Fairlight CMI
Herbie Hancock jamming on his Fairlight CMI


Store Rako skåle
En stor Japansk version af en tibetansk syngeskål. Man spiller på en rako skål ved at køre på skålen med en lille hammer. De er oftest blevet anvendt indenfor meditation og healing ritualer.

Crystal Chakra Meditation with Antique Tibetan Singing Bowls
Where Did “Tibetan” Singing Bowls Really Come From?

Koto
En Koto er et lang japansk citer instrument. Den består af en 190 cm lang trækrop lavet af paulowniatræ og silke strenge. En citer minder på mange måder om en guitar, bare uden halsen. Den er også væsentligt tyndere og har en del flere strenge. Instrumenter stammer fra det lidt større kinesiske Zheng instrument.



A performance by professional Japanese Koto Player Fuyuki Enokido: "Sakura, Sakura"

Måden man spiller på Kotoen på er ved at sidde ned med instrumentet placeret på en holder eller på skødet.
Man spiller på instrumentet ved at slå strengene an med tomlerne og to fingre på højre hånd, traditionelt med et elfenbensplektrum.
Den venstre hånd kan så blive brugt til at bøje strengene på broerne, hvilket giver forskellige pitches mens man spiller. Strengene bliver holdt på plads af flytbare broer, som man også bruger til at ændre tuningen af selve instrumentet.
Forskellige pentatoniske tunings har oftest været anvendt, alt efter hvilket type musik, der skulle fremføres på instrumentet. 


Kilder

From Space to Environment, Fluxus to Furniture Music: The Women of Kankyō Ongaku (Part II) – The Brooklyn Rail (Starnes, Sadie. 2021)
Discover the Ambient Music of Hiroshi Yoshimura, the Pioneering Japanese Composer | Open Culture (Jones, Josh. 2020)
Another Green World: Inside the resurgence of Japanese ambient music (Gordon, Lewis. 2018)

Fairlight CMI for sale / Vintage synthesizers / 1980s
Koto | musical instrument | Britannica (Britannica, The Editors of Encyclopaedia. Accessed 27 January 2023)

Kunstnere

Hvis du er interesseret i at lære mere om denne genre af musik, kunne du eventuelt starte med at lytte til disse kunstnere:
Satoshi Ashikawa, Hiroshi Yoshimura og Fumio Miyashita