German electronic music from the 60s and 70s


Grundstenen til den tyske elektroniske musikscene i Tyskland blev lagt i de tidlige 1950’ere i Køln med komponister som Stockhausen og Goeyvaerts
I 1955 udgav Stockhausen og Eimert deres første compilation kaldet Elektronische Musique.


︎ Floppy Club curated playlist 

I 1960’erne og 70’erne var den tyske elektroniske musikscene ofte drevet af princippet om at adskille sig fra den amerikanske og britiske pop og rockmusik.


Mens nogle i Tyskland overførte eksisterende stilarter til det tyske sprog, fandt andre på helt nye unikke musikgenrer. Krautrock, en minimalistisk type elektronisk musik, udsprang blandt andet i de sene 60’ere og tidligere 70’ere.

Ordet krautrock er et lettere nedladende ord fundet på af engelsktalende musikkritikere.
Krautrock var en eksperimenterende musikstil og kom i mange forskellige udformninger og æstetiske udtryk. Krautrock blev også refereret som kosmische musik, og kan generelt beskrives som en bred eksperimentel elektronisk/rock scene, der blandede elementer fra psykedelisk rock, avantgarde og elektro akustisk båndmusik. 

Genren blev mere og mere populær i de engelsktalende lande og musikbølgen blev af mange refereret som Neue Deutsche Welle (den nye tyske bølge).

Det tyske sprog var selvfølgeligt også med til at differentiere genren fra den mere engelsksprogede musik fra samme tid.

Nogle af de mest kendte bands fra denne tid inkluderer Kraftwerk, Tangerine Dream, NEU! og Deutsch Amerikanische Freundschaft.



Ticket for a concert of Deutsch-Amerikanische Freundschaft in the Ratinger Hof, a punk location in Düsseldorf, Germany. Author: Richard Gleim

Instrumenter & teknologi


Meget af musikken fra denne tid blev produceret og fremført på båndmaskiner og synthesizere.
Nogle af de mest essentielle dele på en synthesizer inkluderer oscillatorer, filtre og amplitude envelopes.  

To af de tidligere ingeniører bag synthesizerne i 1960’erne var Don Buchla og Robert Moog.
Hvor Moog synthesizerne ofte var styret med traditionelle keyboards, var Buchla’s systemer udstyret med mere eksperimentelle interfaces.

Idag er de mest udbredte synthesizere stadig dem, der er kontrolleret af et keyboard.

En synthesizer kan frembringe et rigt udvalg af lyde og effekter Lyden bliver som oftest frembragt af forskellige typer oscillatorer, filtre og elektroniske kredsløb.

Suzanne Ciani forklarer lydsynthese





RCA Mark 1
Selve termen ‘synthesizer’ blev introduceret i 1956 med den såkaldte RCA electronic music synthesizer Mark 1.

Harry Olson, der i de tidlige 1930’ere var chef for RCA Acoustics Laboratory, udviklede en retningsbestemt mikrofon, som blev standard i de fleste indspilningsstudier rundt omkring i verden. Herbert Belar, en akustiker fra samme virksomhed, blev efterfølgende besat af ideen om at man kunne synthesize musik. Herbert havde i tankerne at man kunne spare udgifterne fra dyre studiemusikere, og istedet bare hyre en enkelt person til at komponere musikken på en maskine.
De tidlige synthesizere havde ikke noget keyboard, men istedet brugte man såkaldte hulkort til at styre maskinen. Musikken kunne herefter blive optaget direkte på en master plade.

I 1950’erne var RCA (Radio Corporation of America) een af de førende underholdningsvirksomheder i USA.
De var blandt andet involveret i udvikling af pladespillere, radioer, optagelse af musik og produktion af vinylplader.
I de tidlige 1950’ere lavede virksomheden et større research projekt, hvor de ved at analysere tusindvis af popnumre, forsøgte at finde frem til en generel formel  på et pophit. Tanken var at de så efterfølgende ville kunne skabe en lang række pophits udfra denne formel.
Udover dette undersøgte de også om man kunne spare de store og dyre orkestre væk ved at automatisere arrangementerne og generere musikken elektronisk.
Deres ultimative mål var at kunne skabe musikken direkte fra noderne og optage den ned på en plade i første take, helt uden fejl og uden at skulle lave flere optagelser..

RCA udgav en række EP’er hvor de fortalte detaljeret om de grundlæggende features på en synthesizer. Sammen med denne udgav de yderligere et par kendte stykker klassisk musik lavet elektronisk.


Moog
Moog synthesizeren, der blev opfundet af Dr. Robert “Bob” Moog i 1964 var lidt af et teknisk vidunder, der åbnede en helt ny verden af lyde for musikerne.
Nogle af de første kunstnere til at anvende en Moog Synthesizer var bands som The Monkees med sangen Daily Nightly (1967), The Doors hit Strange Days (1967) og The Beatles med sangen I Want You (She’s So Heavy) fra det ikoniske album Abbey road (1969).

I eksemplerne beskrevet ovenover, blev Moog synthesizeren mest brugt til skøre baggrundslyde. På Wendy Carlos meget banebrydende plade Switched-on Bach fra 1968, blev synthesizeren derimod fremhævet og gjort til centrum for hele pladen.
Selv mange år efter var udgivelsen, Switched-on Bach, een af de bedst sælgende klassiske albums. Wendy Carlos modtog 2 grammyer for albummet and det står stadig den dag i dag som et godt eksempel på kreativ og interessant brug af synthesizerens teknologi.
Hvis du vil vide mere om alle de tekniske aspekter i Moog Synthesizeren, bør du se denne her video med Wendy Carlos der viser hendes Moog synthesizer frem på BBC.

Buchla Model 100
Donald Buchla byggede sin første synthesizer i 1963. Med et mindre tilskud på 500 dollars fra Rockefeller fonden blev den første Model 100 Series’ Electronic Music System bygget.
Selvom de to på en måde var konkurrenter, var Buchla’s system meget forskelligt fra Bog Moog’s instrumenter.
Buchla var mere interesseret i innovative lyddesign værktøjer og eksperimenterende musik.
Det blev også tydeligt med den meget komplekse Model 100, som det tog meget lang tid at mestre.
Buchla’s systemer og teknologi har haft en meget stor indflydelse på de elektroniske musikinstrumenter vi ser idag. Og specielt hans større modularsystemer har indenfor de seneste 10 år fået en kæmpe renaissance.



Hvis du vil vide mere kan du her finde en podcast, der meget fint beskriver synthesizerkrigen mellem øst og vestkysten i USA.
Synth War — Twenty Thousand Hertz - The stories behind the world's most recognizable and interesting sounds.

CAN - Paperhouse (1971)
Hoffnung & Psyche - Sie bleibt kalt (HQ)
Eisbär
First Techno (Kraftwerk 1970)
Kraftwerk mit "Tanzmusik" 1973 im ZDF-aspekte-Studio

KILDER
A Short History of German Music: From Bach to Die Toten Hosen (deutschland.de. 2018)
The ‘RCA Synthesiser I & II’ Harry Olson & Herbert Belar, USA, 1951 (Crab, Simon. 2014)
Five of The Earliest Artists and Bands To Embrace The Moog Synthesizer | Vintage Synth Explorer (Bolton, Naomi. 2020)
Bob Moog: An Inspired Life in Sound — Google Arts & Culture (Bob Moog Foundation, The. 2021)
Buchla 200e: Part 1 (Reid, Gordon. 2005)
Remembering Synthesizer Innovator Don Buchla (1937-2016) - (Bob Moog Foundation, The. 2016)